Snart är Saab inget annat än historia

Inom en snar framtid kommer Saab vara inget annat än en del av bilindustrins och svenska industrin historia. I alla fall Saab Automotive som är en del av amerikanska GM. Tråkigt att ett bilmärke försvinner och ännu tråkigare för alla anställda hos Saab Automotive samt deras leverantörer och återförsäljare. Men tyvärr måste vi nog inse sanningen. Ett företag som nästan inte har tjänat några pengar på 20 år, närmare sagt ett företag som har gått med förlust i 20 år har ingen rätt att existera.

Det är alltid bara en tidsfråga tills ägarna lägger ner en verksamhet som inte går med vinst. Dessa verksamheter kan vara små projekt, enmansföretag eller som i det här fallet, ett stort dotterbolag i en ännu större koncern. Även den mest optimistiska personen borde inse att framtiden inte heller ser bra ut. Att vända ett företag från miljarförlust till vinst är alltid en stor utmaning, och en ännu större utmaning i en tid där hela branschen förvandlas. Speciellt när förvandlingen är så kostsam som den är i just bilindustrin.

För att överleva måste ett bilföretag ha produkter, det vill säga bilar, som folket vill ha. Och då menar jag inte bara folket i den egna staden eller landet, utan även i utlandet och på andra kontinenter. För att lyckas måste man ha flera produkter, helst minst en produkt till alla konsumentgrupper. Med andra ord, är man ett företag som inte är nischat som Porsche eller Ferrari, måste man ha olika modeller. Dyrare och mera lyxigare samt billigare med mindre lyx.

Saab har bara 2 modeller in Europa: Saab 93 och 95. I USA finns det dessutom Saab 97 som egentligen är en amerikansk SUV med Saabutseende. Både Saab 93 och 95 är många år gamla, även detta är ett problem. Produkter blir gamla och måste förnyas, annars tappar man marknadsandelar till konkurrenter. Saabs undergång började därmed flera år sedan. Den “nya” Saab 95 borde ha kommit flera år sedan. Att bara ändra lite på designen fungerar inte.

Även tekniken hängde inte riktig med utvecklingen. Saab gjorde en felsatsning när man valde att satsa på etanolbilar. Den dåvarande regeringen tyckte att etanol är framtiden, vilket det tydligen inte är. Etanolbilar säljs nästan bara i Sverige och även här säljs det mindre och mindre. Skulle Saab kanske fortfarande leva idag om inte den dåvarande röda regeringen skulle ha arbetad så hård med att subventionera Etanolbilar? Det som säljer idag är snåla bilar, bilar som drar mindre än 0,5 liter milen och inte en Saab som drar 1,1 liter milen på landsvägen. De företag som går bra idag har snåla dieselmotorer, det har inte Saab.

Tyvärr, Saab gjorde för mycket felsatsningar de senaste åren och satsade dessutom för lite i nya bilar. Marknadsandelar sjönk och är numera nästan 0, i alla fall utanför gränsen. Och detta är inte bara GMs fel, utan även den röda miljöpolitikens fel. Tur för Sverige att Volvo klarade sig någorlunda bra…